13 siječnja 2008

TEHNOLOŠKA SVAKODNEVNICA


Već smo u jednom od prethodnih postova (Facebook kruži Hrvatskom) kritizirali reprezentaciju Weba 2.0 kao napasti kojoj je teško odoljeti. Evo dva primjera koja od tehnologije ne čine bauka, nego pokazuju kakvu ulogu ona može igrati u svakodnevnom životu.

Prvi se odnosi na predsjedničke izbore u Sjedinjenim državama. Redakcija je Cybernetnewsa, naime, napravila analizu zastupljenosti američkih predsjedničkih kandidata na glavnim servisima Weba 2.0, odnosno pobrojala je njihove simpatizere među korisnicima YouTubea, My Spacea, Facebooka, Digga itd. Rezultati pokazuju da među republikancima uvjerljivo pobjeđuje vremešni libertarijanac Ron Paul, dok među demokratima, također uvjerljiva, pobjeda pripada Baracku Obami. Budući da Obama po broju svojih simpatizera nadmašuje Rona Paula – radi se o pola milijuna korisnika – pobjednik američkih predsjedničkih izbora na internetu je Barack Obama. Premda je zastupljenost političkog marketinga na internetu još uvijek višestruko manja od one na televiziji ili u novinama, čini se da internet postaje sve zanimljivije političko područje (u taj se trend uključuju i susjedi Slovenci; vidi prethodni post).U tom smislu, zajedno s Clausewitzem, može se bez imalo cinizma reći kako je tehnologija nastavak svakodnevice drugim sredstvima.

Drugi se primjer odnosi na interpretaciju tehnologije, na način njezine primjene. U svom najnovijem istraživanju, američka sociologinja Danah Boyd – inače, znanstvenica koja je u Americi izazvala nemalu polemiku uključivši klasnu podjelu u analizu korisnika Web 2.0 servisa – na primjeru majke i kćeri, pokazuje kako se svaka od njih u šopingu služi tehnologijom. Premda povezane različitim kulturalnim i biološkim mrežama, razlika u godinama čini njihovu upotrebu tehnologije potpuno drugačijom. Prije kupovine odjeće, kćerka je, naime, u kabini za presvlačenje prvo fotoaparatom snimila samu sebe u različitim odjevnim kombinacijama; zatim je fotografije postavila na neki od web servisa koje koristi, očekujući reakcije prijatelja. Istodobno je usporedila cijene odabrane odjeće i nakon što je od prijatelja dobila povratnu informaciju, jednostavno je kupila društveno najprihvatljiviju i ekonomski najjeftiniju odjeću.